Зарплата — як в Європі, результат — як в Африці. Чи заслуговують українські нардепи 36 тисяч гривень

17_main

Українські парламентарі хочуть європейського рівня оплати своєї праці, тоді як ефективність їх роботи одна з найгірших у світі

Наступний вівторок у Верховній Раді обіцяє бути гарячим. У парламенті буде вирішуватися доля депутатських зарплат – народних обранців спробують переконати відмовитися від підвищення, за яке вони ж проголосували минулого тижня. Якщо зробити це не вдасться, то з 1 листопада 2016 року зарплата депутата в Україні зросте приблизно в два рази — до 36 250 гривень.

Свої фінансові питання народні обранці вирішили «під шумок» голосування за бюджет на 2017 рік, яке відбулося 20 жовтня. За те, щоб отримувати подвійну ставку, кнопку «за»натиснули 245 нардепів.

Зростання доходів нардепів розцінили як «зраду» не тільки в суспільстві, але й серед «своїх». Одним, з перших, кого «збентежили» зарплати колишніх колег, став прем’єр-міністр Володимир Гройсман. У себе на сторінці в Facebook він написав, що підвищувати оплату праці депутатам зараз не час. Глава Кабміну також пообіцяв «зарубати» скандальне підвищення. Правда, Гройсман забув відзначити, що вирішення подібних питань знаходиться за межами його компетенції.

Тож ймовірність того, що депутати таки будуть отримувати в два рази більше ніж зараз, висока. Актуальним залишається питання: чи гідні наші парламентарі таких грошей? Щоб відповісти на нього, «Главком» проаналізував, скільки отримують депутати в національних парламентах ЄС. Також були зібрані дані про корупцію і ефективність роботи українських державних службовців.

Як в кращих парламентах Європи

Отже, все йде до того, що вже цього року депутати будуть щомісяця отримувати 36 250 гривень. В Україні це чималі гроші. Наприклад, за даними Державного комітету статистики, в серпні середня зарплата українця склала 5 202 гривні. А це означає, що дохід нардепа буде майже в сім разів більше, ніж в середньому по країні.

Різниця в доходах між народними обранцями і їх виборцями суттєва. І, як показує європейська практика, настільки суттєвий відрив в зарплаті від середньостатистичної можуть собі дозволити тільки парламенти економічно розвинених країн. Та й то не всі йдуть на такий крок, як це буде видно з діаграми нижче.

А ось в бідніших країнах ЄС оклади законодавців тим більше не втекли далеко від середніх зарплат. До такого висновку можна дійти, якщо проаналізувати дослідження, яке провів Preisvergleich, німецький споживчий портал, що займається моніторингом цін і зарплат.

Наприклад, в багатій Німеччині «мешканці» Бундестагу отримують в 5,5 рази більше рядових «бюргерів». Те ж саме в у Франції, де можна спостерігати шестиразовий фінансовий відрив депутатів від народу.

Дохід депутатів та середня зарплата на рік, тис. євро

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1RYPuRwMGE162fM3N5qkYpAjfTA2CkoFhKni9orPWPCw/pubchart?oid=1491881849&format=interactive

*Розмір зарплати, затверджений депутатами з 1 листопада 2017 року

Зовсім інша ситуація в країнах, які колись входили в, так званий, соціалістичний табір. У Латвії та Литві зарплата парламентарія всього в 2,2 рази вище середньої. А в таких країнах, як Румунія, Угорщина і Болгарія, у депутатів немає навіть дворазової переваги. Румунські нардепи отримують всього на 45% більше народу. А угорські та болгарські — на 30% і 6% відповідно.

Де зарплата депутатів перевищує середню найбільше

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rnSu4SUWFr9oO1gYMkqyoGFXsEoWBa2puETeYKNwXio/pubchart?oid=1926255103&format=interactive

*Розмір зарплати, затверджений депутатами з 1 листопада 2017 року

Результати роботи — на рівні Африки

Головний аргумент прихильників високих зарплат для депутатів — гідна оплата праці тих, хто вирішує долю України. Дійсно, хороші працівники заслуговують добрих грошей. Але чи можна назвати роботу наших народних депутатів ефективною? Дослідження Світового банку та Transparency International дають однозначну відповідь: ні!

Нинішній склад українського парламенту працює вже два роки — останні вибори до Верховної Ради відбулися в жовтні 2014 року. І за цей час в Україні на тому ж рівні залишилися дві головні проблеми: корупція і низька ефективність роботи держслужбовців, до яких відносяться і депутати.

Так в 2015 році в «Індексі сприйняття корупції», який щорічно публікує міжнародна організація Transparency International, Україна опинилася на 130 місці з 168-ми можливих. На такому низькому рівні немає жодної країни Європи. Всі наші «побратими» по корупції знаходяться в Африці, Південній Америці та Азії.

Не краще у нас і показники ефективності державного управління, яку щорічно досліджує Всесвітній банк. У 2015 році за політичну стабільність Україна отримала всього 10 балів зі 100 можливих. Наш результат виявився на рівні Лівії, Єгипту, Судану, та багатьох інших африканських країн.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s